شاعر

شاعر

السبت، 27 أغسطس 2016

عمري هو عمرك......بقلم جابر عبد القادر

?عمري هو  عمرك؟
?جابرعبدالقادر؟
? مليش  غيرك  يا نفسي   
 وحين عملتي الخير  مع 
 الغير  وانتي  لا  احد يسئل  
عليكي وكل  يوم  تبكي  ولا  احد
 منهم  يكون  جنبك  يا  نفسي  
ولكن  في  الايام  التي  كنتي في 
 اشد  حاجه  لشخص قدمتي  نفسك 
 في  سبيل  يكون  سعيد  وبعد  كده 
لم  يسئل  عليكي  وهو  شايف  دموع  
عيونك  وحيرتك ولم  يقدم  ايده  ليكي
  معلش  بكره  يفتكره  عملت  ايه  مع 
 ناس لم تستحق  السؤال  عليكهم  اه  والف  اه 
 كلمه  توجع  القلوب  بس  فين  الناس التي  
عندها  قلوب  تحس  عملت  كتير  وفعلت 
 كتير والصحه  خلاص  علي  الانتهاء 
 ولا احد  يسئل  عليكي يا نفسي  الكل يقول  
عليكي طيبه  وايدك  دايما  مع الناس رغم  
تعب السنين والهموم  ولا  تفكري  غير  في  
غيرك اه  من  زمن  كل  مصالح الكل  يقول 
 نفسي  نفسي وانتي تقولي  احبابي  واصدقائي
 واخواتي  بخاف منك  يا  زمن المصالح قلبي 
 تعب من  حب  الناس  وبعدكده  عرفت  باني  
كنت بحب  ناس  بتوع  مصالح ولا  تعرف  
غير  نفسها  بس  خلاص  فهمت  باني  مليش  
غيرك  يا  نفسي  اشوفك  وانس  الهموم  وتكوني 
 مع  نفسك   قلت  ليكي  من  زمان  الناس  لاتعرف  
غير نفسها  معلش  التعليم  ليس  ببلاش  دفعت 
من  عمري  كتيروكفايه  اعيش لنفسي  الباقي  منها  
واكون سعيد  ولا افكر  غير  في  نفسي واعيش  ملك زماني 
?جابرعبدالقادر؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق